Tenniselleboog

Onze praktijk is gespecialiseerd in de behandeling van klachten aan de elleboog. De tenniselleboog is een klacht die wij dan ook vaak zien langskomen. Wij willen u meer vertellen over achtergrond van deze klacht. We vertellen u eerst meer over de oorsprong en behandeling van de klacht. Wat kunnen wij hierbij doen en wat kunt u zelf doen? Daarna beantwoorden we nog een aantal veel gestelde vragen.

Neem direct contact op.

Wat is een Tennis Elleboog

Een tenniselleboog wordt niet alleen veroorzaakt door tennis. De klachten komen veel bij tennissers voor maar kunnen ook een andere oorsprong hebben!
Een tenniselleboog is een blessure waarbij met name pijn aan de buitenkant van de elleboog wordt gevoeld. Deze pijn aan de buitenkant van de elleboog, wordt veroorzaakt door een ontsteking van de pezen die aanhechten aan de buitenkant, bovenop de elleboog. De ontsteking ontstaat door overbelasting van de spieren in de onderarm.

Wanneer de blessure hevig is dan kan de pijn uitstralen naar delen van onderarm en pols.

Wat is de oorzaak van een Tennis Elleboog?

Een tenniselleboog wordt in bijna alle gevallen veroorzaakt door een repeterende beweging van de pols. De tenniselleboog ontstaat dus door het vaak herhalen van dezelfde beweging.

Wanneer er een beweging met de pols/onderarm naar omhoog gemaakt wordt, dan worden de onderarmspieren aan de bovenkant van de onderarm gebruikt. Bij herhaaldelijk gebruik kunnen er kleine scheurtjes ontstaan in de aanhechting (pees) van deze spier. Deze aanhechting zit bovenop het botstukje aan de zijkant van de elleboog. Wanneer deze aanhechting gaat ontsteken, dan spreken we van een tenniselleboog.

De medische term voor Tennis Elleboog is Epicondylitis Lateralis

Een tenniselleboog wordt ook wel een epicondylitis lateralis genoemd. We hebben twee Epicondylen. Dit zijn botpuntjes aan de binnenkant en buitenkant van de elleboog. Bij epicondylitis lateralis is er sprake van een ontsteking van de pezen die aanhechten op de condyl aan de buitenkant van de elleboog. Op het moment dat deze spieren een tijd overbelast zijn, kunnen er klachten aan de buitenkant van de elleboog ontstaan. Door deze overbelasting kunnen de spieren niet goed meer herstellen en kunnen de pezen gaan ontsteken. Hierdoor ontstaan de klachten.

Deze klacht noemen we in het Latijn epicondylitis lateralis. Wat letterlijk betekent: “ontsteking van de aanhechting op het botstuk”.

Wat zijn de eerste symptomen van een Tennis Elleboog?

Een tenniselleboog begint met pijn aan de buitenkant van de elleboog. Over het algemeen beschrijft men dit als een zeurend en/of branderig gevoel. Dit gevoel wordt met name ervaren bij kracht zetten met de hand, bij het tillen van zware objecten of bij langdurig tillen.

Als iemand lang in dezelfde houding werkt dan begint de klacht vaak met een stijf en zeurend gevoel. Bij het veranderen van houding of stoppen met de herhaaldelijke beweging wordt de klacht meestal opgemerkt en gaat deze langzaam weer weg.

Wanneer de tennisarm erger wordt, houden de klachten langer aan en komt de pijn sneller. Mensen kunnen steeds minder zwaar tillen en minder lang in één houding werken. De arm wordt steeds kwetsbaarder en gevoeliger.

In de laatste fase is de elleboog pijn vrijwel de hele dag voelbaar en kun je de arm nauwelijks nog gebruiken zonder pijn. De pees en de aanhechting zijn dan zo erg ontstoken, dat deze ontsteking de hele dag voelbaar is. Vaak is de pijn in rust en in de nacht het ergste qua intensiteit. Sommige patiënten kunnen dan zelfs moeilijk of niet slapen door de pijn. Gelukkig zijn er dingen die we kunnen ondernemen om een tenniselleboog te verhelpen.

De essentie van de behandeling van een Tennis elleboog

Hoewel de oorzaak en daarmee automatisch de behandeling verschilt van een tenniselleboog, is de essentie van de behandeling wel gelijk. U wilt namelijk een situatie creëren dat de aanhechting van de onderarmspier de ruimte krijgt om te herstellen. En dit is nou net de grootste uitdaging en de reden dat een tennisarm in de praktijk lang duurt. Het is namelijk erg lastig om de arm volledig rust te geven. En 2 dagen rust voldoet niet om de arm te laten herstellen. De aanhechting heeft namelijk 3 maanden nodig om te herstellen.

In de praktijk erg lastig dus en een grote reden waardoor het herstel van een tenniselleboog bij een reguliere behandeling tussen de 6 maanden en 1.5 jaar duurt. Door onze methode lukt dit in 80% van de gevallen binnen 4 maanden. Wij begeleiden onze patiënten bij het herstelproces. Wij maken u duidelijk wat u wel en niet kunt doen. Dit is essentieel voor een snel herstel en luistert erg nauw. Het te veel gebruiken kan ervoor zorgen dat het herstel weer terugvalt. Andersom kan ook; bij te weinig gebruik bouwt het weefsel zich niet goed op en krijgt het te weinig doorbloeding waardoor de elleboog niet goed hersteld. Goede begeleiding is dus essentieel.

Hoe kunnen we een Tennis Elleboog behandelen?

Een tennisarm kunnen we op een aantal manieren behandelen.
Rust houden en specifieke oefeningen doen, zijn hierbij het belangrijkst.

Zodra u klachten begint te voelen aan de buitenkant van de elleboog, is het verstandig om de elleboog rust te geven.

Activiteiten die pijn geven kunt u het beste minder gaat uitvoeren of even helemaal links laten liggen. Als de pijn aanwezig blijft kunt u contact op nemen met een fysiotherapeut, hoe eerder u dit doet, hoe sneller u weer van de klacht af kunt zijn. De fysiotherapeut gaat samen met u kijken wat de oorzaak is van de klacht. Vervolgens zal de fysiotherapeut de elleboog en onderarm gaan behandelen.

Deze behandeling kan er verschillend uit zien. Zo kan het zijn dat de fysiotherapeut u alleen advies geeft als de klacht nog maar kort aanwezig is. Als de klacht langer aanwezig is kan de fysiotherapeut er voor kiezen om bijvoorbeeld dry-needling, tapen, masseren, oefeningen te geven of een combinatie van deze behandelingen te geven.

Veelgestelde vragen

Wat kost een behandeling?
Onderzoek en advies verzekert: €0
Onderzoek en advies niet verzekert: €100
Verzekerd? Dan kost de behandeling €0
Behandeling met garantie: €500
Waarom heet de klacht “Tennis Elleboog”?
Vroeger kwam deze klacht vrij veel voor bij tennissers die niet goed een backhand konden slaan.
Wanneer de backhand niet goed uitgevoerd wordt, klapt de pols door bij het opvangen van de klap.

Ook na de swing kan men een extra polsbeweging maken, waardoor de strekspier van de pols extra belast wordt. Bij het opvangen van de bal en de swing, dient men de pols recht te houden om overbelasting te voorkomen.
Je swing verbeterd hierdoor ook, wat de prestaties ten goede zullen komen. Een goede tennisleraar
hoort hier op te letten en kan je helpen dit te verbeteren.

Hoe geneest een Tennis Elleboog het snelst?
We kunnen een tennis arm het snelst laten genezen door te zorgen dat de spieren niet meer
overbelast worden. Dit kunt u zelf het beste doen door activiteiten die pijn geven aan de buitenkant
van de elleboog, minder te gaan uitvoeren of even helemaal niet uit te voeren.

Hierdoor kunnen de spieren weer herstellen en zal de pijn weggaan. Op het moment dat dit niet helpt, kunt u de hulp van de fysiotherapeut inschakelen. Deze zal met u kijken wat de oorzaak van de klacht is en waarom het nog niet weg is. De fysiotherapeut zal samen met een plan maken om de klacht zo snel mogelijk over te laten gaan.

Welke oefeningen zijn er voor een Tennis Elleboog?
Bij een tennis elleboog kunt u verschillende oefeningen doen. Echter is het niet zo dat bepaalde
oefeningen u zomaar van uw klachten af helpen. Voor geschikte oefeningen kunt u zich het beste laten adviseren door uw fysiotherapeut. Soms is het namelijk zo dat u juist geen oefeningen moet doen voor uw klacht. Oefeningen kunnen in sommige gevallen juist de klacht verergeren. Als u oefeningen wilt gaan doen voor uw tennis arm, dan kunt u het beste een afspraak maken met uw fysiotherapeut.

Rek oefeningen raden wij ten zeerste af. Rekken geeft op kort termijn verlichting doordat de spier
ontspant maar oplanger termijn vertraagt dit het herstel! Je trekt namelijk met rekoefeningen aan
een ontsteking. Op microscopisch niveau zijn dit kleine haarscheurtjes.
Vergelijk dit met een sneetje in je vinger, trek je hier aan dan trek je het scheurtje weer open. Het
lichaam moet dan opnieuw het korstje dicht laten groeien.
Pas als de scheurtjes herstelt zijn, kan men lichte rek oefeningen doen.

Is mijn pijn aan de buitenkant van mijn elleboog een Tennis Elleboog?
Wanneer u de pijn aan de buitenkant van de elleboog vooral voelt tijdens het kracht zetten met de Hand. Dan is het waarschijnlijk dat u een tennis arm heeft. Deze pijn is altijd heel specifiek aan te wijzen en erop drukken geeft vaak meer pijn.
Wanneer kracht zetten geen pijn doet en de pijn ook niet op een hele specifieke plek zit, kan het zijn dat het geen tennis arm, maar een andere blessure is.
Wat kan ik zelf doen tegen een Tennis Elleboog?
Een tennis arm kunt u soms zelf laten herstellen. Vooral als de klacht nog maar net aanwezig is. Een tennis arm is het gevolg van overbelasting van de spieren van de onderarm. Door deze spieren rust te geven, geeft u ze de kans om te herstellen. Hierdoor zal de pijn aan de buitenkant van de elleboog minder worden. U kunt deze spieren het beste rust geven door activiteiten die pijn aan de buitenkant van de elleboog geven minder uit te voeren of eventjes helemaal niet uit te voeren. Dit zijn voornamelijk de til bewegingen, typen, deur open doen, iets vast grijpen en dat soort bewegingen.

U kunt de gespannen spier zelf masseren. Overal waar u voelt dat de spier gespannen is
kunt u zelf masseren door kleine rondjes te draaien met de duim of wijsvinger. Masseer niet de aanhechting van de spier op het bot. Dit is geen spier maar een pees en deze wordt alleen maar pijnlijker als je deze masseert. U kunt de aanhechting wel ijzen. U doet dan een beetje ijs in een theedoek en legt deze voor 5 minuten op de aanhechting van de arm. Merkt u na een week rust, masseren en ijzen geen verschil in de klachten, dan kunt u het beste contact opnemen met een fysiotherapeut. Laat de klacht niet erger worden! Hoe langer u de klacht heeft des de moeilijker het word om weer te genezen.

Heeft het zin om een brace te dragen bij een Tennis Elleboog?
Wij adviseren geen brace bij een tennis arm. Een brace heeft geen meerwaarde voor het herstel van de tennis arm. Een brace stabiliseert de elleboog, maar dat is niet het probleem bij een tennis arm. Er is een overbelasting van de spieren van de onderarm.

Een brace helpt niet bij het herstel van deze overbelasting.

Hoe lang duurt het herstel van een Tennis Elleboog?
Er is veel verschil in duur van het herstel. Een tennis elleboog kan erg snel herstellen, als u er vroeg bij bent. Op het moment dat u al langer met klachten loopt, duurt het vaak ook langer voordat u weer helemaal herstelt bent. Na 6 maanden is 80% van de mensen pijnvrij, na 1 jaar is dit 90%.

Vooral lang doorlopen met klachten geeft een risico op slecht herstel. Daarom is het belangrijk om zo snel mogelijk aan de bel te trekken, dit geeft de grootste kans op snel herstel.
Met een fysiotherapeutische behandeling duurt de klacht gemiddeld tussen de 3 en 6 weken.

Loop je al een tijdje met een pijnlijke elleboog rond?

Neem dan contact met ons op. Samen kijken we welke behandeling het beste bij jou past.

×